Recensioner / Press

Recension av Bo Borg, 2019:

Det är inte ofta man ser konstutställningar med träskulpturer. Nästa lika sällan som man ser utställningar som så där riktigt engagerande och bra. Därför känns det extra bra att se utställningen I Rörelse på Galleri Lucifer. Den ger rikt mått av de båda konstnärliga bristvarorna.

Det sker i forma av en utställning av träskulpturer och reliefer av Annika Wennberg. Hårdslöjd är i vanliga fall hemslöjdens domän, men Annika Wennberg visar att det finns så många också konstnärliga uttryck i trähantverket som inte bara är teknikuppvisning. Tvärtom frestas man säga. Visst finns här hantverkskunskaper, inte tu tal om den saken, men här råder konsten och dess uttryck.  Hennes verk är annorlunda och egna och det är ett skäl till att de är så starka. Visst märker man av både uttryck och titlar att konstnären har avsikter och vill styra vår perception. Men det görs med vetskapen att det här är konst och att upphovskvinnan därför också vet och vill att det betyder vad vi åskådare vill att det ska betyda. Och hos oss startar den processen när vi tycker att verken känns angelägna. Och det gör det här verken med knotig emfas.

Högt som lågt är Vårsalongens signum och med Annika Wennbergs träskulptur " Mannen med svanen " rör vi oss åter till ett slags naivt skulpterande i vilken gestalt och hållning, samt kombination med framlyft svan, fångar våra ögon. Verket har kort sagt en härlig fräschör, en grovhuggen direkthet parad med ett återhållet ansiktsutryck som fascinerar. Wennberg vet vad hon gör, och hon gör det bra.

Recension i omkonst av Niels Hebert, 2016:

Intervjuer

SLA, Skaraborgs Allehanda 2019