Start

 Vår tid brinner 2024

Elden i mig       

På  galleri SM Art kommer jag framför allt visa experimentell skulptur i trä där jag  närmar mig det oförutsägbara men fokus ligger på materialet och processen där handens arbete har företräde. Att fånga nutiden intresserar mig, ibland är min ambition att uttrycka både positiva och negativa känslor i ett motiv. Samtidigt söker jag närvaron av något annat men det är hemligt. På nätterna ser jag in i fullmånen och låter den ge mig ny kreativ energi.

Galleri SM Art  Storgatan 33  Ulricehamn

Öppettider  Lör - Sön 11 - 14


Åmåls Stadshotell

2mars - 28 April

I det här formatet kommer jag att visa reliefer i trä och något mer.”  Duo Utställning tillsammans med Gunnar Binder.

 

Kommande Utställningar   2024


 Galleri SM Art Ulricehamn 


Enköpings Konsthall


 

Övre Galleriet  11jan - 10 feb 2024

Den hemliga rörelsen

SKF/Konstnärshuset Stockholm solo

I min utställning kommer jag att visa verk där jag väver in andlighet, astrologi och ödestro. Framför allt försöker jag att se världen från djurens perspektiv. Jag ifrågasätter människans makt – över varandra, djur och natur – och söker vända på hierarkierna. Vem eller vad är den starkare?


Trött på alla som kommer med ord, ord men inget språk
for jag till den snötäckta ön.
Det vilda har inga ord.
De oskrivna sidorna breder ut sig åt alla håll!
Jag stöter på spåren av rådjursklövar i snön.
Språk men inga ord.

Tomas Tranströmer,Från mars 79

På jakt efter skogens ande 2023

Inköpt av Göteborgs stad konst

 

Offentlig Utsmyckningen

IFO,individ och familjeomsorgen i Visby 2023

Året var 1972 – Året är 2022, Skövde konstmuseum

Recension


Ett särskilt intressant verk man anskaffat är träskulpturen Vandring genom kaos av Annika Wennberg. Jag minns hennes utställning på Galleri Lucifer som en av de starkaste de senaste åren. Vilken benådad kombination av konstnärlig blick, hantverksskicklighet och beslutsamhet hon visar på olika uttrycksfulla sätt. Det här är en skulptur utöver det vanliga. I en tid när allt möjligt kallas skulptur bara för att det huggits i sten i uland eller gjutits i brons i Thailand, känns det fint med nån som tar ansvar för hela kedjan i sitt skapande, från idé till slutligt utförande.

En konstnär som har något speciellt att säga med sin konst och kan göra det.


Bo Borg

2022-12-20


Västra Götalandsregionens Kulturstipendiat 2022


Träskulptören Annika Wennberg lever i flera tidsepoker på en och samma gång – hon har ett
ben i antiken, ett annat i samtiden och ett tredje imaginärt ben i det besjälade trädväsendets
alldeles egna traditioner. I hennes verk finns en stark närvaro av något hemligt och ogripbart –
en miljömedveten och återbrukande mystiker, anno 2022!




Recension i Borås Tidning från utställning på Flamenska Galleriet :


"Annika Wennberg är en egensinnig träskulptör vars stil jag närmast vill karakterisera som en blandning mellan Picasso och medeltida kyrkokonst, plus en stor dos naturkänsla."


Inger Landström, konstkritiker Borås Tidning, 31mars 2022

Recension av Bo.Borg :


Hennes skulpturer tar kraft i träets egna uttryck. Men hon förstärker det med bleka, tunna färger och i nått fall med streckskurar från en penna.

Kan man se några frändskaper eller konstnärlig släktskap? Kanske något till Torsten Renqvist, något till Bror Hjort. Den mest närliggande referensen, den till Döderhultarn känns litet billig här. Visst skär hon figurer. Men hon har andra sätt att hitta fram till deras karaktär än vad Döderhultarn hade. Hon har sett mer och olika konst än vad han hade och intrycken ger mera sammansatta och vårtidiga uttryck. Båda är bra, och så trätäljare de båda är, på helt olika sätt. Och Annika Wennberg går sina egna vägar. 

   2019  Bo Borg kulturskribent